Testimonials en recensies (reviews) kunnen een van de beste promotietools zijn voor jouw school. Meer dan 70% van de leerlingen en ouders zeggen dat ze recensies bekijken voordat ze een zichzelf of hun kind aanmelden voor een school. Bijna 63% geeft aan dat ze meer geneigd zijn om overgaan tot aanmelding op een schoolsite waar beoordelingen en recensies op staan. Sociaal bewijs kan aarzelende ouders en leerlingen geruststellen.
Overweeg om een paar recensies direct op de startpagina van je schoolwebsite te plaatsen. Als je beoordelingen hebt voor specifieke lessen, publiceert deze dan op de pagina met de lessentabel. Je kunt zelfs een geheel nieuwe pagina toevoegen die gewijd is aan het plaatsen van goede beoordelingen met een link in je navigatie bovenaan. Zorg ervoor dat je leerlingen en ouders op de schoolsite krijgt op een manier die geschikt is voor jouw school.
Sociaal en toegankelijk zijn is de beste manier om eerlijke feedback te krijgen. Maak je Facebook-, Twitter- en Instagram-accounts gemakkelijk toegankelijk en zorg dat je het op school laat zien. Hierdoor kunnen leerlingen en ouders makkelijk contact met je school opnemen met opmerkingen en vragen.
Overweeg een e-mail te sturen naar leerlingen en ouders nadat de leerling is aangemeld. De kans is het grootst dat je een beoordeling krijgt als de aanmelding kort geleden heeft plaatsgevonden, omdat het dan nog vers in hun herinnering is. Het aller belangrijkste is dat het makkelijk moet zijn om een beoordeling achter te laten. Verwijder zoveel mogelijk wrijving tussen jouw verzoek en hun mogelijkheid om een beoordeling in te dienen.
Om dit te doen, moet je weten welk type antwoorden je wilt voordat je erom gaat vragen. Waar is zijn ouders en leerlingen in geïnteresseerd? Wat zijn hun grootste zorgen men zich wil aanmelden voor een school? Wat zijn pijnpunten bij jouw type school? Als je de vragen op deze manier afstemt, krijg je zinvolle en relevante getuigenissen voor jouw school.
Als je een lovende recensie op ziet op sociale media of een mooie getagde foto op Instagram, bedankt de leerling of ouder dan hiervoor! Je kunt vervolgens om toestemming vragen om hun review op je schoolsite of sociale mediakanalen te delen.
Als je negatieve beoordelingen negeert, zullen ze niet verdwijnen. Probeer te reageren op negatieve recensies, vooral als je denkt dat de recensent terecht een klacht heeft achtergelaten of als andere leerlingen en ouders over hetzelfde probleem hebben geklaagd. Grijp deze kans om van leerlingen en ouders te leren en je school te verbeteren.
Dit is een effectieve manier om jouw school op de markt te brengen met een beetje hulp van de huidige leerlingen en ouders. Vraag leerlingen om een hashtag op Instagram toe te voegen of vraag ouders een korte notitie op je Facebook-pagina te plaatsen. Ook kun je een Facebook-wedstrijd organiseren waarin je vraagt om foto’s in te sturen.
Je kunt bijvoorbeeld elke leerling die een recensie geeft een bon geven voor de kantine. En je hoeft ze niet eens van tevoren te laten weten dat je een beloning geeft. De verrassingsfactor zal een extra "wauw" toevoegen aan hun ervaring.
Dit kan een leuke manier zijn om leerlingen en ouders te bedanken, en het voegt ook een niveau van geloofwaardigheid toe aan hun recensie. Overweeg de bron van de recensie toe te voegen, om andere leerlingen en ouders aan te moedigen hun eigen feedback in te sturen.
Het kan iets simpels zijn, zoals het schrijven van een kaartje met een persoonlijke bedankje voor de aanmelding. Het gebaar zal de leerlingen en ouders een positief gevoel geven. Door een beetje extra je best te doen, zal de kans groter worden dat leerlingen en ouders dit op hun sociale media gaan delen.
Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig om de website voor mijn school te laten bouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.