4 tips om te starten op sociale media voor scholen

Gemaakt
2 december 2021
Laatste update
8 juli 2022
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Sociale media
Samenvatting
Ben je net begonnen met een nieuwe social media marketing? Vraagt je jezelf af hoe je een plan kunt maken voor succes? Het bouwen van een aanwezigheid op sociale media hoeft geen ontmoedigende taak te zijn. Ben je nieuw in de wereld van sociale media marketing, dan krijg je hier vier tips om je school op weg te helpen.
websitebouwer website bouwen maken scholen school schoolsite Robbert van Empel Haarlem Nederland

Hoe kun je als school het beste bouwen aan je sociale media?

1. Identificeer je doelen, je personage en je publiek

Een goed geplande aanpak van social media werkt altijd beter dan willekeurige social media activiteiten. Jouw plan moet informatie geven over alle activiteiten die je voor jouw school op sociale netwerken uitvoert.

Begin met het opschrijven van de schooldoelen en de merkdoelstellingen en stem de sociale media hierop af.

Elke school heeft een specifieke reeks doelen en jouw socialemediaplan moet direct aansluiten op die doelen.

Als je bijvoorbeeld meer VWO-leerlingen wilt krijgen op je school, dan kan het doel van de sociale media van jouw school zijn dat er meer bekendheid moet kopen op dat type leerling.

Creëer een personage voor jouw school

Bepaal hoe je wilt dat leerlingen jouw school zien. Zie dit als een online personage voor jouw school. Leerlingen zullen zich een beeld van je school vormen wanneer ze online met je communiceren.

Jouw aanwezigheid op sociale media moet samenwerken met jouw andere zakelijke kanalen om een verhaal over jouw schoolmerk te vertellen. Alles, van de woorden die je gebruikt op sociale media, het soort campagnes dat je uitvoert en het soort afbeeldingen dat je plaatst, zal een indruk achterlaten over jouw school in de geest van jouw publiek.

Begin met te definiëren hoe je wilt dat leerlingen de school zien. Schrijf een lijst op met bijvoeglijke naamwoorden en termen waarvan je wilt dat leerlingen ze met de school associëren. Gebruik een tool als EdWordle om een woordwolk van deze termen te maken, zodat je ze kunt vastpinnen en bij de hand kunt houden terwijl je een stem voor je schoolmerk op sociale media creëert.

Definieer de doelgroep

Beschrijf de doelgroep met een lijst van typische demografische segmenten. Het is handig om een breed leeftijdsbereik, niveau, belangrijkste interesses en geografische gebieden voor je doelgroep op te geven. Als je deze segmenten begrijpt, kunt je campagnes ontwerpen en content maken.

2. Identificeer de beste sociale netwerken voor jouw school

Veel scholen verspreiden zichzelf te dun door zich tegelijk aan te melden voor meerdere sociale netwerken. Neem de tijd om enkele van de populaire sociale netwerken te begrijpen voordat je beslist welke voor je geschikt zijn.

Begin met luisteren. Voordat je accounts voor jouw school instelt, moet je persoonlijke profielen maken op populaire sociale netwerken en deze eerst als individu gebruiken.

Zoek naar populaire zoekwoorden die betrekking hebben op jouw school of het soort onderwijs en krijg een idee van hoe elk sociaal netwerk werkt. Besteed aandacht aan de zoekresultaten voor deze zoekwoorden om te ontdekken hoe leerlingen omgaan met deze onderwerpen. Speelt jouw school een rol in deze discussies? Denk je dat het waardevol is om met deze leerlingen online in gesprek gaat?

Je zult ook de aard van elk sociaal netwerk willen begrijpen. Elk netwerk is anders in termen van wat voor soort inhoud werkt en de manier waarop leerlingen (en hunn ouders) communiceren met andere gebruikers en scholen.

Twitter is bijvoorbeeld populair vanwege realtime updates en kortere microblogcontent. Pinterest en Instagram zijn populair voor visuele inhoud, en beide zijn populairder op mobiele telefoons.

Op Facebook kunnen scholen geen 'vrienden' zijn met ouders, maar ouders kunnen merkpagina's 'liken' en updates volgen. LinkedIn wordt gebruikt voor professionele netwerken, maar veel ouders (of toekomstig personeel) sluiten zich aan bij interessespecifieke communities en volgen schoolspagina's waar ze interactie hebben met scholen.

Je wilt ook weten waar jouw leerlingen op zitten. Zoek naar scholen en type onderwijs op populaire sociale netwerken om erachter te komen of leerlingen deze platforms gebruiken en of ze het daar over jouw school hebben.

Als de meeste van jouw schoolvermeldingen plaatsvinden op een specifiek sociaal netwerk, overweeg dan om jouw aanwezigheid op dat netwerk op te bouwen om dat publiek te betrekken. Op dezelfde manier kunt je potentiële nieuwe leerlingen identificeren door te zoeken naar gesprekken over jouw concurrenten en hun lessen.

3. Kies de perfecte tool voor het beheer van sociale media

Als je eenmaal een social mediaplan voor specifieke netwerken hebt ontwikkeld, is het tijd om een ​​social media-management tool te kiezen. Het kiezen van de juiste tool kan je veel tijd besparen en je helpen het meeste uit jouw marketinginspanningen voor sociale media te halen.

Stel op basis van jouw sociale netwerkplan een lijst op met basisfuncties die je van een tool verwacht. Als school kun je het publiceren van content op belangrijke sociale netwerken omvatten, het controleren van schoolvermeldingen en trefwoorden, het begrijpen van jouw publiek, het maken van inhoud en het genereren van rapporten over prestaties.

Als je een team voor sociale media hebt dat je merk op sociale media opbouwt, wil je een tool die enkele samenwerkingsfuncties biedt. Het bouwen van een echt sociaal merk houdt in dat je andere teamleden aan boord krijgt en een uniforme merkstem creëert die jouw school en de docenten erachter vertegenwoordigt.

Omdat social media realtime is, moet je overal kunnen werken. Je beheertool voor sociale media moet werken op mobiele apparaten (evenals op de mobiele apparaten van je teamleden) en het moet je op de hoogte houden van alles wat er gebeurt op de kanalen van jouw school.

Je wilt ook een tool vinden die kan worden geïntegreerd met andere zakelijke toepassingen, zoals je CMS van je website. Hoewel het misschien niet iets is dat je meteen zult doen, wilt je uiteindelijk leads genereren via sociale media, de impact van je marketingactiviteiten op sociale media meten en het aantal aanmeldingen voor jouw school in hetzelfde venster zien als hun de berichten over jouw school.

Ten slotte, naarmate je school groeit, moet de tool goed meegroeien met de groei.

Pro-tip: de meest populaire tools voor het beheer van sociale media zijn misschien niet per se de beste voor jouw school. Voer een onafhankelijke evaluatie uit voordat je beslist welke tool perfect is voor de behoefte van de school.

4. Bewaak en meet wat belangrijk is

Monitoring en meting zijn beide van cruciaal belang om de prestaties op sociale media te verbeteren en in lijn te houden met je doelen en het plan. Maar wat moet je precies monitoren en meten?

Prestaties van sociale media meten

Door de prestaties te monitoren en te meten, blijft je op koers met jouw doelen en strategieën.

Betrokkenheid meten, niet het aantal volgers

Hoewel je het aantal volgers voor elk sociaal netwerk in de gaten wilt houden, is het niet een getal waar je je in eerste instantie al te veel zorgen over moet maken. Besteed in plaats daarvan meer aandacht aan hoe leerlingen omgaan met jouw school.

Kijk hoe leerlingen reageren op je berichten op je sociale kanalen. Reageren leerlingen op de inhoud? Wat voor reacties zie je op je campagnes? Welke soorten berichten krijgen de meeste betrokkenheid en hoe kunt je deze maximaliseren?

Het is prima om te experimenteren met inhoud op sociale media, zolang je maar kunt meten hoeveel betrokkenheid het genereert en de resultaten kunt gebruiken om het inhoudsplan te verbeteren.

Vermeldingen controleren

Luister naar wat leerlingen op sociale netwerken over je school zeggen. Elke interactie is een kans om deel te nemen. Maak meerdere luisterkolommen in de beheertool voor sociale media, zodat je direct in contact kunt komen met leerlingen die over je school en andere relevante onderwerpen praten.

Erken alle waardering en positieve vermeldingen die je ontvangt. Moedig tevreden leerlingen aan om op sociale media over hun ervaringen met jouw school te praten. Als je negatieve berichten over je school op sociale media vindt, gebruik deze dan als een kans om contact met jouw school op te nemen.

Erken fans die contact opnemen met jouw school op sociale media

Na verloop van tijd zou je in staat moeten zijn om je merkperceptie te verbeteren, je leerlingen te verrassen en meer mond-tot-mondreclame te krijgen op sociale media.

Volg trends

Gebruik naast het volgen van de conversatie rond jouw school ook sociale media om de huidige trends bij te houden. Door op de hoogte te blijven van trending onderwerpen, kunt je snel ideeën voor content genereren.

Gebruik daarnaast tools waarmee je populaire hashtags kunt onderzoeken en trends en sentimenten over elk onderwerp kunt ontdekken. Dit kan erg handig zijn als je content wilt maken rond een specifiek thema.

Conclusie

Hoewel sociale media gratis zijn, kost het tijd en moeite om een ​​aanwezigheid voor jouw school op te bouwen. Het goede nieuws is dat als je eenmaal begint, je veel directe feedback krijgt vanwege het realtime karakter van de meeste sociale netwerken.

Wil je met me van gedachten wisselen?

Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig die de website van mijn school kan bouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.