Titel

Gemaakt
25 juli 2021
Laatste update
18 februari 2022
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Sociale media
Samenvatting
Het unieke voordeel van social media marketing voor scholen is dat je direct met nieuwe leerlingen en ouders kunt praten. Websitebouwer Robbert van Empel zegt dat je in de loop van de tijd onlinerelaties kunt opbouwen met leerlingen.
websitebouwer website bouwen maken scholen school schoolsite Robbert van Empel Haarlem Nederland

Hoe bouw je als school relaties op via sociale media?

Je kunt social media zeker gebruiken om vooraf een nieuwe aanmelding te krijgen. Meer dan 44% van de internetgebruikers gebruikt sociale netwerken om nieuwe scholen te onderzoeken. Onderdeel van die ontdekking is om te weten wie je bent als school en waar je voor staat.

Wanneer mensen reageren op jouw berichten of advertenties, is het een goed idee om terug te reageren. Dit helpt om vertrouwen op te bouwen en een loyale aanhang te vormen.  Naarmate leerlingen jouw berichten delen en leuk vinden, stijg jouw school in de sociale algoritmen en krijg je nieuwe, gratis bekendheid.

Voor de meeste Facebook-gebruikers zijn er meer dan 1.000 potentiële Newsfeed-berichten tegelijk. Betrokkenheid is een van de signalen die Facebook gebruikt om te voorspellen welke van die berichten gebruikers waarschijnlijk zullen zien. Wanneer je relaties aangaat met je volgers, is de kans groter dat ze je berichten zien.

Door relaties te onderhouden, kun je ook een loyale community opbouwen die in de loop van de tijd tot nieuwe aanmeldingen zal leiden.

Hoe bouw je die relaties op, naast het reageren op reacties van volgers op je berichten? Probeer deze strategieën:

1. Maak een Facebook-groep

Facebook-groepen zijn een geweldige manier om community- en schoolloyaliteit op te bouwen.

2. Maak contact met andere docenten en influencers in jouw niche

Denk je dat je school te klein is om met influencers te werken? Micro-influencers en nano-influencers met slechts 1.000 toegewijde volgers kunnen effectief zijn om schoolvertrouwen op te bouwen. Als bonus vallen ze vaak ruim binnen het budgetbereik van kleinere scholen.

Het lingeriemerk Lively werkte samen met influencers, waaronder die met een kleine gerichte aanhang, om hun bralettes en huidverzorgingsproducten te promoten. Met behulp van op analyses gebaseerde tests ontdekte het bedrijf dat advertentiemateriaal van influencers die op hun eigen profielen werden gepromoot een 75% hogere conversieratio en 50% hoger rendement op advertentie-uitgaven hadden.

3. Vermeld volgers in je berichten en verhalen

Het verzamelen van door gebruikers gegenereerde inhoud via wedstrijden en merk-hashtags is een geweldige manier om kwaliteitsmateriaal voor je sociale feed te vinden. UGC is ook een krachtige bron van sociaal bewijs. Sterker nog, door de inhoud van je volgers op je sociale kanalen te delen (en ze natuurlijk te taggen), kun je relaties aangaan met enkele van je grootste fans.

Als een leerling je tagt in een Instagram-verhaal, ontvang je een melding in je directe berichten.  Zorg ervoor dat je dit opnieuw deelt - het is een gemakkelijke win-winsituatie.

4. Gebruik de ingebouwde interactieve tools van de sociale platforms

Van Twitter-polls tot interactieve stickers in Instagram Stories, er zijn tal van manieren om specifieke interacties met je volgers aan te wakkeren. Zo lanceerde Panera Bread deze zomer een relatieopbouwende campagne om aandacht te vragen voor zijn nieuwe koffieabonnement. Ze kondigden aan dat ze de hele zomer gratis koffie zouden weggeven als 500.000 mensen ja zouden stemmen in hun Twitter-enquête.

websitebouwer website bouwen maken scholen school schoolsite Robbert van Empel Haarlem Nederland

De peiling kreeg meer dan 588.000 reacties.

"We zijn een merk dat is gebouwd op sterke 1:1-relaties met onze klanten", zegt Kelli Nicholson, Panera Bread's Director of Brand Marketing. Ze vertelde Twitter dat de campagne een belangrijke manier was om te evalueren of het koffie-abonnementsprogramma iets was dat klanten zouden waarderen.

Wil je met me van gedachten wisselen?

Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig die de sociale media van mijn school kan opbouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.