5 fouten bij de integratie van sociale media op je schoolwebsite

Gemaakt
5 december 2021
Laatste update
7 augustus 2022
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Van de eenvoudige link tot de ingesloten feed, alle scholen integreren sociale media bij het maken van hun nieuwe website van de school. Het doel bij het bouwen van de sociale mediamarketing is het promoten van content en het opbouwen van relaties met ouders en leerlingen. Dit is vaak hetzelfde doel als het doel van een website. Waarom zou je dus je sociale media niet integreren op de schoolsite?
websitebouwer website bouwen maken scholen school schoolsite Robbert van Empel Haarlem Nederland

Hoe kun je het beste sociale media gebruiken op de nieuwe website van je school?

Er zijn nogal wat manieren om online verbinding te maken met leerlingen en ouders. Dit zijn de vijf belangrijkste soorten sociale media-integratie voor websites.

  • Knoppen voor sociale pictogrammen

  • Knoppen voor sociaal delen / volgen

  • Sociale widgets (bijv. Facebook-pagina-plug-in)

  • Single sign-on (laat leerlingen een nieuw account aanmaken of inloggen met sociale inloggegevens)

  • Ingesloten sociale feed

Er zijn duizenden artikelen met best practices en praktische tips voor elk van deze opties. Dus in plaats van een andere handleiding te geven, laat ik zien hoe je sociale media NIET moet koppelen aan de website van je school.

Voordat je een nieuwe website laat maken is het belangrijk dat je weet dat een slechte integratie van sociale media onhandig, afleidend en ineffectief is.

1. Zet geen sociale pictogrammen in je header

Er zijn grote, kleurrijke sociale pictogrammen in website-headers van scholen. En omdat ze kleurrijk zijn, staan ze vaak bovenaan de visuele hiërarchie, het meest visueel prominente element op de pagina.

Stel je voor dat je een winkel binnenloopt waar op het grootste bord 'uitgang' staat. Zou dat helpen? Waarschijnlijk niet. Waarom zet je dan een grote snoepkleurig exit-bord bovenaan elke pagina op jouw schoolsite?

Leerlingen (en ook hun ouders) zijn moeilijk op de schoolwebsite te krijgen, maar je kunt ze gemakkelijk verliezen. Moedig ze dus niet aan om van je website te vertrekken.

Door een leerling naar een social-mediaplatform te sturen, komt hij in handen van een winstgedreven miljardenbedrijf dat volledig is gericht op het behouden en genereren van inkomsten voor die leerling. Is dat goed voor je marketing?

Een betere manier om de sociale media-iconen toe te voegen

Ik raad je aan om de iconen van je sociale media te verplaatsen naar de voettekst en ze daar onopvallend te maken. Je kunt ze bijvoorbeeld grijs maken, waardoor ze minder opvallen. Hier kunnen ze worden gevonden door leerlingen die willen volgen, delen en vermelden, maar ze zullen leerlingen niet aanmoedigen om te vertrekken van de schoolwebsite.

Dit is geen juridisch advies, maar...

Het aanpassen van kleuren in het logo van een sociale media-bedrijf kan een schending zijn van de handelsmerken van het bedrijf. Logo's van deze bedrijven zijn een handelsmerk en mogen vaak niet worden aangepast. Er zijn handleidingen om voor het gebruik van logo's, hoewel je op miljoenen websites ziet dat ze niet worden nageleefd. Ik heb nog nooit gehoord dat er juridische stappen zijn ondernomen, dus het is aan jezelf om te bepalen wat je wilt doen.

Een voorbeeld: Twitter wil niet dat je knoeit met hun logo. Kijk op pagina 7 van hun merkrichtlijnen.

Op welke sociale iconen klikken jouw leerlingen het meest?

Er zijn maar weinig scholen die het controleren, maar het antwoord is te vinden via Google Analytics.

Standaard volgt Google Analytics alleen de beweging van pagina naar pagina en niet naar websites buiten de website van je school. Het is verstandig om de instellingen hiervoor te wijzigen. Je kunt het aantal exit-klikken instelt, waardoor je weet vanaf welke pagina en via welke sociale media-iconen met je website verlaat.

Je sociale media-iconen zijn als een peiling en laten je zien welke sociale netwerken je leerlingen gebruiken.

Wat is de beste plek om sociale media-iconen toe te voegen?

Naast de voettekst zijn hier drie van de beste, meest effectieve plekken om de iconen van jouw sociale media te plaatsen.

Op je vacaturepagina

Bezoekers op deze pagina zijn gemotiveerd. Het zijn professionals op zoek naar werk. Laat ze weten dat je vacatures op sociale media plaatst en stel voor dat ze je daar volgen.

Op je blog

Blogposts zijn natuurlijk erg sociaal (deelknoppen, reacties) en die klikken versterken je contentmarketing. Maar blogs kunnen nog meer doen om je volgers te laten groeien. Probeer een eenvoudige tekstoproep te schrijven om leerlingen uit te nodigen je te volgen.

Op de bedankpagina

De bedankpagina is een geweldige manier om meer waarde uit leerlingen te halen. Ze zijn net een lead, abonnee, aanmelding of sollicitant geworden, waarom zou je ze niet nog aanbieden? Voeg een sociale CTA (Call to Action) toe en moedig ze aan om je school te volgen.

2. Link niet naar dode accounts

Websites linken overal naar social media-accounts die nauwelijks actief of helemaal dood zijn. Het is als een link die niet meer bestaat of een telefoonnummer die niet meer in gebruik is.

Dus wanneer moet je een social media-icoon toevoegen en leerlingen naar een sociaal netwerk leiden?

Wanneer een sociale netwerk een belangrijk onderdeel is van jouw digitale marketingstrategie. Stel jezelf dan twee vragen:

  • Plaatst je school daar constant content? Er is minstens zoveel relevante content op het sociale netwerk als op je website.

  • Heb je contact met leerlingen op dat sociale netwerk? Je bent niet alleen aanwezig, maar je hebt interactie met leerlingen, netwerkt en bouwt relaties op. Als iemand daar een vraag stelt, beantwoord je die.

Het antwoord moet op beide "ja" zijn. Als dat niet het geval is, zet dan de integratie van sociale media opzij totdat je een strategie voor sociale media voor je school hebt. Het is veel beter om geen iconen te hebben dan knoppen die nergens heen gaan.

3. Voeg geen deelknoppen toe aan informatiepagina's

Heb je ooit een pagina met reguliere informatie gedeeld? Heb je ooit iemand anders een informatiepagina zien delen? Het gebeurt bijna nooit.

De taak van de informatiepagina's is om leerlingen en ouders te informeren. Knoppen voor sociaal delen zijn slechts afleiding (vooral als ze groot en kleurrijk zijn). Ze voegen wel visuele ruis toe, maar voegen geen waarde toe voor de leerlingen. Verwijder deze dus van de pagina's waar ze niet thuishoren.

Hoe zit het met deelknoppen op aanmeldpagina's?

Delen leerlingen wel eens een pagina waar andere leerlingen zichzelf kunnen aanmelden? Ja, maar bijna nooit.

Dit wetende gebruik ik als maker van websites voor scholen deelknoppen die visueel veel minder prominent zijn dan de knoppen waar leerlingen zich kunnen aanmelden voor de school. Dat doe ik omdat het doel is dat leerlingen zich aanmelden, het doel is niet dat leerlingen een pagina delen waar andere leerlingen zichzelf kunnen aanmelden.

4. Lage aantallen delingen niet laten zien

Sociaal bewijs snijdt aan twee kanten. Als de cijfers groot zijn, is het positief. Als ze klein zijn, is het negatief waardoor de inhoud er niet populair uitziet. En dit werkt als school in je nadeel.

Sociaal delen is de afgelopen jaren met meer dan 50% gedaald, dus zelfs voor de beste blogs is het aantal gedaald. Het betekent niet dat leerlingen niet geïnteresseerd zijn in je content. Mogelijk krijgt je offline geweldige mond-tot-mondreclame. Wees niet ontmoedigd ... maar let op je weergave.

Als je ervoor kiest om weer te geven hoe vaak het bericht is gedeeld, dan is het verstandig om te kijken hoe vaak het is gedeeld. Je kunt slechts één nummer weergeven en dat is het totaal aantal keren dat een bericht is gedeeld. Als je berichten weinig worden gedeeld, kies er dan voor om het aantal delingen niet te laten zien.

5. Pas op voor zwaar Javascript

Sociale iconen zijn meestal niet zwaar om te laten. Maar widgets voor sociale media (delen, volgen, leuk vinden, etc.) zijn gebouwd met Javascript. En om deze te laden, moeten ze communiceren met servers op Facebook, Twitter, LinkedIn of Pinterest.

Deze extra verzoeken kunnen een halve seconde of meer toevoegen aan de laadtijd van de pagina, vooral voor mooie widgets die het aantal delingen laten zien.

Er zijn een paar manieren om de zwaarte van deze sociale widgets te voorkomen:

  • Gebruik eenvoudige widgets ... vermijd die met tellers (shares, fans, volgers)

  • Gebruik superlichte deelknoppen ... je kunt ze maken met een tool als deze.

  • Laad sociale widgets met asynchroon Javascript, zodat ze niet in volgorde hoeven te laden ... of programmeer de site gewoon om ze te laten laden nadat de hele rest van de pagina al is geladen.

Hoe moet de integratie van sociale media dan wel?

Maak jouw schoolmerk sociaal en persoonlijk, op de website van je school, maar ook daarbuiten. Verbind de schoolsite met de plaatsen waar je sociaal bent.

  • Maak een verbinding met de sociale netwerken waar jouw school actief is.

  • Maak een verbinding op sociale media zelf en doe dat op plaatsen waar leerlingen waarschijnlijk op zitten.

  • Maak een verbinding met sociale media op een manier dat ze niet leiden tot een afleiding of dat ze je de website van je school verlaten.

Wil je met me van gedachten wisselen?

Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig die de website van mijn school kan bouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.