Het verschil tussen degenen die de nieuwste en populairste strategieën najagen en
degenen die de mechanica van marketing en werving echt begrijpen, is dat de principes en grondbeginselen van
werving en verkoop niet echt veranderen. Of we het nu hebben over online of offline media, deze zogenaamde
marketingwaarheden blijven, als je wilt, altijd hetzelfde.
Een door de eeuwen heen beproefd principe in het bedrijfsleven is bijvoorbeeld dat een
klant die iets gratis ontvangt, altijd meer bereid is iets van jouw te kopen dan iemand die dat niet heeft
gedaan. Dit wordt het wederkerigheidsbeginsel genoemd. Consumenten voelen zich verplicht om bij je te kopen
nadat ze bij wijze van spreken iets pro bono hebben ontvangen.
En dit zie je ook bij scholen. Waarom denk je dat scholen tassen vol met gratis
spullen weggeven tijdens de open dagen? Als leerlingen iets gratis krijgen, dan zijn ze bereid om zichzelf
sneller aan te melden voor een school.
Randy Garner, hoogleraar gedragswetenschappen aan de Sam Houston State University,
sprak hierover in een onderzoek dat vaak wordt aangehaald. In dat specifieke onderzoek stelt hij dat de mensen
zich eigenlijk verplicht voelen om de gunst terug te geven of te beantwoorden, wat "kan gebeuren ondanks
het feit dat [zij] misschien nooit om de gunst hebben gevraagd."
Of je nu een nieuweling op het gebied van marketing bent of al wat ervaring achter je
hebt, je kunt dit basisprincipe gewoon niet negeren als je serieus bezig bent met het opschalen van je school.
Ik heb lang de principes onderwezen achter enkele van de drijfveren van online marketing, zoals zoekmachineoptimalisatie, bloggen, socialemediamarketing en videomarketing, om er maar een paar te noemen. Ik geloof heilig in het overbrengen van echte waarde aan leerlingen om hen te helpen de juiste vaardigheden in het leven te leren, in plaats van het verstrekken van opgeklopte informatie die uitdooft en niet echt oplevert.
De waarheid is dat er een aantal zeer eenvoudige manieren zijn om nieuwe leerlingen naar de website van jouw school te trekken. Het door internet is het in theorie veel gemakkelijker geworden om grote groepen leerlingen te bereiken, maar in de praktijk lijkt het echter lastiger te zijn geworden.
Dus, hoe ga je de juiste manieren vinden om nieuwe leerlingen naar je schoolwebsite te trekken? Hoewel er veel meer manieren zijn (dan de 5 die ik ga noemen), zijn dit de absolute fundamenten als het gaat om online marketing. Beheers deze en je zult uiteindelijk een wervingsmachine op internet bouwen. Hier volgen de 5 tips van websitebouwer Robbert van Empel:
Als je serieus nieuwe leerlingen naar jouw website wilt trekken, moet je een blog starten. Bloggen is verreweg een van de belangrijkste drijfveren voor verkeer op internet. In een Forbes-stuk, waarin Rand Fishkin werd geinterviewd (oprichter van het enorm succesvolle onlinemarketingbedrijf moz.com), vertelt hij dat het de blog was die hen hielp om van een onbekend familiebedrijf in Seattle te veranderen naar een bedrijf dat wereldwijd haar diensten aanbied.
In die beginjaren worstelde Fishkin echter om het hoofd boven water te houden, op zoek naar een mogelijke manier om geld te verdienen. Er was geen routekaart of strategie, en hij strompelde effectief van het ene project naar het andere. Maar het was de blog, die toen SEOMoz Blog heette, die de stroom nieuwe klanten binnenhaalde. Toen de klanten eenmaal binnenstroomden, kon hij zijn boodschap verfijnen.
De manier waarop Fishkin de blog van de grond kreeg, was door de constante analyse van zijn online marketinginspanningen. Als geboren knutselaar volgde en analyseerde hij altijd de statistieken met betrekking tot zijn werk, om te zien wat werkte en wat niet. En hij was er altijd heilig van overtuigd dat hij echte waarde moest overbrengen door wat hij leerde, wat ook een van de basisprincipes is voor succes.
Als je jouw inhoud niet op de markt brengt, gooi je in feite gratis verkeer naar de website van jouw school weg. Als je potentiele leerlingen wilt aantrekken en ze uiteindelijk in leerligen wilt veranderen die zich aanmelden voor jouw school, dan moet je een belangrijk principe op het gebied van organische zoekresultaten gebruiken: contentmarketing.
Contentmarketing is een beproefd principe om succesvol te zijn op internet en het bestaat al tientallen jaren. Goede inhoud wordt vaker gedeeld door leerlingen, wat ervoor zorgt dat jouw inhoud viraal kan gaan. Zelfs als het niet viraal gaat, bereik je meer leerlingen dan wanneer je dit niet doet. Als je serieus nieuwe leerlingen naar je de website van je school wilt trekken, moet je absoluut contentmarketing gebruiken.
Gratis lessen en informatie creëren een toegangsweg tot jouw wervingstrechter.
Het maken van een gratis les of informatie is echter niet altijd zo eenvoudig als het lijkt. De meeste mensen doen dit op de verkeerde manier. Het eerste en belangrijkste waar je op moet letten, is jouw demografie en ervoor zorgen dat je jouw gratis aanbod afstemt op jouw wervingstrechter.
Een voorbeeld. Als een middelbare school meer beta-leerlingen wil werven, dan moet de school gratis lessen en informatie aanbieden die beta-leerlingen interesseren. Zo kun je gratis lessen op YouTube aanbieden met natuurkundige proefjes of kun je VR-lessen organiseren op school. Het zorgt er allemaal voor dat leerlingen in contact komen met de school, waardoor ze in de trechter voor werving terecht komen.
Het is duidelijk dat sociale media iets is waar veel leerlingen enthousiast over zijn. Zelfs vandaag de dag, met alle veranderingen in algoritmen op platforms zoals Facebook en Instagram, maken scholen veel gebruik van sociale media om hun school te laten groeien. Tegenwoordig is dit zelfs een van de snelste manieren om bekendheid te krijgen voor elk type school.
Maar domineren op sociale media is moeilijk. Je kunt als school veel geld investeren om je bekendheid via sociale media te vergroten, hoewel bedrijven concurreren om dezelfde aandacht van dezelfde leerlingen, met het grote verschil dat zij een miljoenen budget hebben. Er zijn ook veel sociae-media-influencers waar je terecht kunt in een poging om jouw boodschap naar leerlingen over te brengen. Welke strategie je ook gebruikt, sociale media kunnen je een snelle oplossing bieden om jouw school bekendheid te geven.
Verwacht echter niet van de ene op de andere dag succes op sociale media. Het kost tijd om een profiel op te bouwen dat de moeite waard is. Je moet een deskundige communicator zijn en constant anderen de hand reiken, complimenten geven en tegelijkertijd om begeleiding vragen. Zolang jouw school volhardend blijft, kan jouw platform een gemakkelijke toegang bieden aan een groot aantal leerlingen die geïnteresseerd zijn in jouw school.
Een andere zeer krachtige manier om leerlingen naar de website van jouw school te trekken, is doormiddel van videomarketing. Ontwikkel een reeks online video-lessen die iemand op een bepaald gebied van het leven kunnen helpen die in harmonie is met jouw school. Maak gebruik van platforms zoals YouTube en Vimeo om nuttige video's te maken waarmee je jezelf kunt profileren als een autoriteit in jouw vakgebied.
Dit is ook iets wat tijd nodig heeft. Je kunt niet verwachten dat van de ene op de andere dag resultaten worden bereikt. Maak voortdurend educatieve video's en je kijkers zullen uiteindelijk stijgen. Koppel die nuttige video's aan relevante inhoud op de blog van jouw schoolwebsite, of gebruik berichten in jouw video om leerlingen naar de juiste pagina's op jouw schoolsite te leiden.
De meeste schoolleiders weten niet hoe ze hun school moeten promoten, daarom maak ik effectieve websites en sociale media, waardoor scholen meer leerlingen krijgen.
Ik wil je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt. Daarbij gaan we kijken of ik de meest geschikte persoon ben om je te helpen. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden.
Vind je dit interessant? Maak dan een gratis afspraak.