Hoeveel content heeft je school de afgelopen maand geschreven voor de website? Ben jij
blij met het aantal? Waarschijnlijk niet. De meeste bedrijven je de afgelopen maand geschreven?
De meeste scholen antwoorden nee op die vraag. En zelfs professionele marketeers van
bedrijven hebben hier moeite (maar liefst 44% van de
marketeers zegt dat het produceren van consistente content een van hun grootste uitdagingen is).
Het is moeilijk om regelmatig een grote hoeveelheid content van hoge kwaliteit te
maken voor je school. Maar het verkeer, de volgers en de uiteindelijke aanmeldingen die jouw school eruit
haalt, maken het creëren van content voor de meeste scholen een noodzaak.
Er zijn een paar manieren om het gemakkelijker te maken om het gewenste aantal
berichten te produceren:
Laat meer docenten hun taakuren besteden aan het schrijven van stukken.
Besteed er als schoolleiding meer tijd aan
Schrijf je berichten voor de school sneller
De eerste twee punten heb je als school vaak niet in de hand of zijn op dit moment
niet mogelijk. Het derde punt is echter bijna altijd mogelijk.
Als je nog niet hebt geprobeerd je schrijfgewoonten te optimaliseren, overweeg dan om
het nu te doen. Het is mogelijk om jouw productiviteit te verdubbelen na enkele aanpassingen. Stelt je eens
voor dat je een artikel kunt maken in de helft van de tijd die je nu nodig hebt?
Hopelijk heb je aan het einde van dit bericht een paar tips opgepikt die je meteen
kunt toepassen om de hoeveelheid tijd die je besteedt aan het maken van content aanzienlijk te
verminderen.
Hier volgen zes onconventionele tips, die wonderen kunnen doen voor jouw het creëren
van nieuwe content voor jouw school.
Iedereen is anders, maar de meeste mensen kunnen aanzienlijk sneller praten dan typen. Bedenk naast dat snelheidsverschil ook hoe vaak je pauzeert tijdens het schrijven omdat je je gedachtegang kwijt bent. Dan moet je 10 seconden de tijd nemen om erachter te komen waar je heen ging en dat proces zo nu en dan herhalen.
Met spreken zijn er geen andere vertragingen dan de snelheid van je gedachten. Spreek dus je algemene gedachten over een onderwerp uit. Neem de audio op met een gratis recorder-app op je telefoon of gebruik een online app. Als je al je gedachten over het onderwerp hebt gezegd, typ je je opnamen vervolgens uit. Het hoeft nog niet helemaal te kloppen, schrijf het gewoon op en organiseer later alles in een juiste volgorde. Als je klaar bent, kunt je een grondige bewerking uitvoeren.
Als je echt je schrijftijd wilt verkleinen, kunnen een paar hulpmiddelen je schrijftijd aanzienlijk versnellen. Google Docs heeft een functie voor spraakgestuurd typen. Ga naar "Extra > Spraakgestuurd typen ..." om het in te schakelen.
Afbeelding: Google Docs spraakgestuurd typen.
Klik vervolgens op het microfoonpictogram dat verschijnt. Zodra je dat doet, moet het oranje worden om aan te geven dat het luistert.
Afbeelding: indicatie dat de microfoon geluid opneemt.
Vanaf daar kun je gewoon spreken, en de tool doet geweldig werk bij het vastleggen van je woorden. Het is natuurlijk niet perfect. Maak je geen zorgen over het corrigeren van fouten, dat kun je later doen.
Volgens de wet van Parkinson, ga je het werk uitbreiden op basis van de beschikbare tijd die je krijgt. Je zult het zelf al eerder hebben ervaren. Zodra je een wek de tijd hebt om een bericht te schrijven, duurt dat meestal ook echt een week. Je neemt extra tijd voor elk onderdeel en haast je niet om vroeg klaar te zijn.
Als je morgen een post af moet hebben, ga je er 's ochtends meteen mee aan de slag. Je hebt geen andere keuze dan zo hard mogelijk te werken. Nu je de wet van Parkinson begrijpt, moet je deze toepassen op jouw schrijfproces. De meeste scholen geven graag veel extra tijd voor het geval ze een bericht niet op tijd kunnen afronden. Wat ik je adviseer te doen, en wat ik zelf doe, is je tijd te beperken tot het laagst mogelijke tijd dat je realistisch vind om het af te krijgen (uiteraard zonder je bericht overhaast te moeten maken).
Als ik bijvoorbeeld denk dat een bericht in een dag kan worden gedaan, is dat hoe lang ik er voor uittrek.
Je moet overigens wel wat voorbereiden om deze methode toe te passen. Zorg ervoor dat je van tevoren al een paar extra berichten klaar hebt. Stel je hebt het werk onderschat, dan heb je altijd nog een paar back-ups om berichten te kunnen plaatsen.
Iedereen kan wel eens geen inspiratie hebben om iets te kunnen schrijven. Je staart naar een blanco pagina en probeert iets op te schrijven. Dit is natuurlijk verspilling van je tijd, terwijl je nog allemaal andere taken voor je school moet doen.
De belangrijkste oorzaak van een writer's block is dat je gaat pauzeren tijdens het schrijven of dat je probeert vooruit te denken. Je probeert te bedenken wat je na het huidige stuk moet schrijven en of dat zin heeft als je naar de latere delen van je bericht gaat. Soms staar je gewoon naar een leeg scherm omdat er te veel mogelijkheden zijn, waardoor je overweldigd wordt.
Je kunt dit oplossen door de tegenovergestelde benadering te volgen. In plaats van je af te vragen wat je op dit moment moet schrijven, moet je jezelf afvragen: "Wat is het nut van dit bericht?" Als je dat eenmaal weet, werk dan achteruit en maak een heel eenvoudig overzicht dat je centrale punten ondersteunt. Dit duurt maximaal 5 tot 10 minuten, maar kan zal je een hoop tijd besparen, vooral bij lange berichten.
De gemiddelde snelheid van typen is 40 woorden per minuut. Als je regelmatig typt kan dit vrij snel verhoogt worden naar 60 woorden per minuut. Als je alleen al dat doet, is je schrijftijd met 50% verkort. Onthoud dat typen een vaardigheid is. Zoals alle vaardigheden, kan het worden verbeterd met een beetje oefening.
En als je nu nog moet nadenken over waar de toetsen zich op het toetsenbord bevinden, zal het zeer de moeite waard zijn om de tijd te nemen om van typen een onbewuste gewoonte te maken.
Er zijn veel gratis tests en ticken.nl is er een van. De test duurt slechts een minuut. Als je typesnelheid lager is dan 60 woorden per minuut, dan is het de moeite waard om dit te gaan verbeteren.
Het is extreem contra-intuïtief, maar pauzes nemen maakt ons meestal productiever. Diverse studies hebben aangetoond dat zelfs korte pauzes van een paar minuten de productiviteit met meer dan 10% kunnen verbeteren.
Het is logisch als je erover nadenkt. Na een tijdje werken, verlies je de focus, verveel je je en kun je je niet goed concentreren. Pauzes hoeven niet lang te zijn, maar een paar minuten per 30-60 minuten is een goed idee. Je moet weten hoeveel tijd het kost voordat je concentratie begint af te nemen.
Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, raad ik de Pomodoro-techniek ten zeerste aan.
Het is heel simpel:
Zet een timer op 25 minuten
Werk tot de timer afloopt
Neem 5 minuten pauze
Dat is allemaal één Pomodoro
Herhaal stap 1-3 vier keer. Neem na de vierde keer een lange pauze van 15-50 minuten (de lengte van de pauze is afhankelijk van jezelf).
Er zijn allerlei soorten afleiding terwijl je schrijft. Willekeurige gedachten die je hebt, proberen te beslissen of je de juiste woorden gebruikt, uitzoeken wat je vervolgens moet schrijven voor de school, enzovoort. Of het nu voor de hand liggend is of niet, je bent aan het multitasken, vooral als (andere) docenten je tussentijds om hulp vragen. Multitasking is verschrikkelijk inefficiënt, want elke keer dat je overschakelt naar een andere taak dan zijn er overstapkosten.
De overstapkosten bedragen vaak slechts een seconde of minder, maar bedenk dat je duizenden gedachten per uur kunt hebben, en dit levert regelmatig minuten aan verspilde tijd op. Onderzoek heeft aangetoond dat het voortdurend verschuiven van de focus de productiviteit tot 40% kan verlagen.
Dit is de belangrijkste reden waarom je geen zin wilt schrijven en vervolgens moet nadenken of je deze moet bewerken. Het kost veel te veel tijd en dan verspil je meer tijd aan het terugschakelen naar je schrijfmodus.
De eerste versie van je bericht is altijd slecht. Dat is een citaat van Ernest Hemingway, een van de beroemdste schrijvers die er is. Zelfs als je je content regel voor regel bewerkt, zal het nog steeds slecht zijn in vergelijking met wat het zou kunnen zijn. Je kunt pas echt weten of een zin past als je het hele bericht hebt geschreven. Zoals je kunt zien, werkt dit type multitasking niet en moet je je bericht bewerken nadat je alles hebt geschreven wat je wilde zeggen.
Dus, in plaats van multitasken, schrijf het eerste op dat in je opkomt. Dat is wat de meeste professionele schrijvers doen. Ze herzien niet voordat ze de eerste versie hebben voltooid. Vervolgens voer je een grondige bewerking uit en verfijn je de content van je school tot een waar meesterwerk.
Het lijkt misschien alsof het meer tijd kost om twee dingen te doen in plaats van één, maar probeer het en je zult merken dat je niet alleen een beter eindproduct voor je school zult hebben, maar dat je ook tijd zult besparen.
Content is voor de meeste scholen een noodzakelijk onderdeel van moderne marketing. En toch is het altijd moeilijk om de tijd te vinden om regelmatig content te maken. Dat is waarom je moet leren hoe je sneller content kunt maken.
Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig die de website van mijn school kan bouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.