Vandaag gaan we het anders aanpakken. In plaats van 200+ rangschikkingsfactoren op te
sommen, zullen we het hebben over de 9 punten die volgens mij het meest aandacht verdienen om jouw school
hoger op de Google ranglijst te krijgen.
Hier zijn ze, in willekeurige volgorde:
Backlinks
Verversing
Onderwerp autoriteit
Zoekintentie
Diepte van de content
Paginasnelheid
HTTPS
Mobiel-vriendelijkheid
Gebruikerservaring
Backlinks zijn misschien wel de belangrijkste rankingfactor.
Hoe weet ik dat? Backlinks vormen de basis van PageRank, de basis van het ranking-algoritme van Google. Onafhankelijk onderzoek bevestigt de relatie tussen backlinks en organisch verkeer.
Niet alle backlinks zijn echter gelijk. Veel factoren dragen bij aan het vermogen van een backlink om je ranking te verhogen. De twee belangrijkste zijn relevantie en autoriteit.
Stel je voor dat je op zoek bent naar het beste Italiaanse restaurant in je stad. Je vraagt twee vrienden om een aanbeveling. De een is kok en de ander dierenarts. Wiens advies vertrouw je?
Waarschijnlijk de chef, want zij hebben ervaring met de Italiaanse keuken.
Als je op zoek was naar aanbevelingen voor hondenvoer, zou het tegenovergestelde waar zijn.
Ditzelfde idee speelt zich af op internet. Links van relevante websites en pagina's hebben de meeste waarde.
Backlinks van sterke pagina's op sterke websites hebben de neiging om de meeste invloed te hebben op je ranking.
Je kunt de relatieve sterkte van een gelinkte domein en webpagina beoordelen door te kijken naar de Domain Rating en URL Rating in Ahrefs’ Site Explorer.
Verversing is een van de zoekopdracht afhankelijke rangschikkingsfactor, wat betekent dat het voor sommige zoekopdrachten belangrijker is dan voor andere.
Zo zijn alle resultaten voor “Brexit-nieuws” supervers. Google toont zelfs een "Top Stories"-functie met resultaten van de afgelopen uren.
Dit gebeurt omdat Google weet dat mensen recent nieuws willen zien. Voor andere vragen speelt versheid nog steeds een rol, maar een minder belangrijke.
Neem bijvoorbeeld de vraag 'beste bureaustoel'. Omdat bedrijven slechts af en toe nieuwe bureaustoelen uitbrengen, is een goede aanbeveling van vorige maand nog steeds een goede aanbeveling.
Google weet dit, dus ze zijn best blij om resultaten te tonen die een paar maanden oud zijn.
Voor een vraag als 'hoe maak je een stropdas', doet versheid er nauwelijks toe, omdat het proces van het strikken van een stropdas nooit verandert. Een gids van tien jaar oud kan gemakkelijk net zo goed zijn als een gisteren gepubliceerde gids.
Google wil pagina's van gezaghebbende bronnen rangschikken - en dit gaat veel verder dan backlinks.
Zo zullen pagina's op websites die sterk gericht zijn op een bepaald onderwerp, meer interne links hebben van pagina's over soortgelijke dingen. Interne links naar pagina's vergroten niet alleen hun autoriteit, maar helpen Google ook te begrijpen waar ze over gaan.
Google rangschikt niet voor elke zoekopdracht hetzelfde type inhoud.
Iemand die bijvoorbeeld zoekt naar 'jurken online kopen' bevindt zich in de koopmodus. Ze willen de producten zien die ze kunnen kopen. Daarom toont Google e-commerce categoriepagina's.
Aan de andere kant bevindt een persoon die zoekt naar "hoe een stropdas te strikken" zich in de leermodus. Ze willen weten hoe ze er een moeten binden, niet kopen. Daarom laat Google blogposts zien.
Het analyseren van de huidige topresultaten voor de "vier C's van zoekintentie" is een uitstekende manier om de basisprincipes van het optimaliseren voor een zoekopdracht te begrijpen.
Of inhoudsstijl is de dominante stijl van inhoud in de zoekresultaten. Het zijn bijna altijd webpagina's, maar soms zijn het video's.
Of inhoudstypen vallen bijna altijd in een van de vier categorieën: blogposts, product-, categorie- en bestemmingspagina's.
Content format is meestal van toepassing op informatieve inhoud. How-to's, lijstjes, tutorials, nieuwsartikelen en opiniestukken zijn allemaal voorbeelden van veelgebruikte formaten.
Of de inhoudshoek is het belangrijkste verkoopargument van de inhoud en er is meestal
een dominante hoek in de zoekresultaten.
Google wil het meest bruikbare resultaat voor de zoekopdracht rangschikken, dus alles wat zoekers willen weten, is de sleutel.
Dit gaat echter niet over de lengte van de inhoud. Langere inhoud is niet altijd beter. Het gaat over het behandelen van wat belangrijk is voor de zoeker en wat hij verwacht te zien.
Paginasnelheid is een rankingfactor sinds 2010, toen het 1% van de desktopzoekopdrachten beïnvloedde.
Dat veranderde in 2018 toen Google de rankingfactor uitbreidde naar mobiele zoekopdrachten.
Maar zelfs nu heeft de factor slechts invloed op "een klein percentage van de zoekopdrachten" en is het vooral een probleem voor pagina's die "gebruikers de langzaamste ervaring bieden".
Dat is een belangrijk punt. Het verslaan van concurrenten met een paar milliseconden is hier niet het spel. Het gaat er meer om ervoor te zorgen dat jouw schoolsite snel genoeg is om gebruikers niet negatief te beïnvloeden.
Hoe snel is dat?
Google zei in 2018 dat mobiele pagina's inhoud in minder dan drie seconden aan gebruikers zouden moeten tonen en dat de TTFB (Time to First Byte) minder dan 1,3 seconden zou moeten zijn.
Ze zeggen ook dat de totale grootte van een mobiele webpagina minder dan 500 kb moet zijn.
John Mueller van Google zei echter slechts een paar maanden eerder dat TTFB niet wordt gebruikt voor het rangschikken van zoekresultaten, dus neem deze richtlijnen met een korreltje zout.
HTTPS verbetert de beveiliging voor bezoekers door gegevens tussen browser en server te versleutelen.
In 2014 kondigde Google HTTPS aan als een zeer licht signaal dat minder dan 1% van de wereldwijde zoekopdrachten beïnvloedt. Sindsdien heeft Google zijn inzet voor HTTPS opgevoerd en wordt nu een waarschuwing 'Niet veilig' weergegeven in Chrome wanneer je een niet-versleutelde pagina bezoekt.
Bijna tweederde van de zoekopdrachten vindt plaats op mobiel (en al helemaal voor leerlingen), dus het is geen verrassing dat Google in 2015 mobielvriendelijkheid tot een rangschikkingsfactor voor mobiele zoekopdrachten heeft gemaakt.
Google wil content ranken die bezoekers een positieve ervaring biedt. Dit is niet alleen duidelijk, maar de acties van de zoekgigant door de jaren heen bewijzen het.
In 2016 kondigde Google bijvoorbeeld aan dat pagina's met opdringerige interstitial-advertenties (d.w.z. pop-ups) mogelijk niet zo hoog scoren als pagina's die een betere gebruikerservaring bieden.
De SEO-startgids van Google zegt ook:
U moet een website bouwen die uw gebruikers ten goede komt, en elke optimalisatie moet erop gericht zijn de gebruikerservaring te verbeteren.
Maar wat voor soort dingen dragen bij aan een goede gebruikerservaring? Hier zijn
enkele suggesties van Google:
Gemakkelijk te lezen inhoud;
Overzichtelijke site;
Interessante en nuttige inhoud;
Ontwerp dat op alle apparaten goed werkt;
Geen opdringerige advertenties;
Site ontworpen rond de behoeften van gebruikers.
Niemand weet hoe Google de tevredenheid van gebruikers meet, maar ze hebben waarschijnlijk hun eigen trucjes hiervoor. Dus in plaats van dat je willekeurige statistieken zoals verblijfstijd na gaat jagen, richt jezelf op het creëren van een uitstekende algehele ervaring voor bezoekers (en leerlingen).
Alles hierboven kan worden teruggebracht tot deze stappen:
Geef leerlingen wat ze zoeken.
Zorg ervoor dat de site van jouw school er op elk apparaat goed uitziet.
Zorg ervoor dat leerlingen het leuk vinden om op jouw schoolwebsite te zijn en minimaliseer afleiding.
Leg alles wat leerlingen willen weten nauwkeurig uit.
Bouw expertise op in één onderwerp; wees geen manusje van alles.
Ontvang aanbevelingen van andere sites in de vorm van backlinks.
Werk regelmatig bij en houd de inhoud actueel (waar nodig).
Doe al het bovenstaande snel en veilig.
Ranken in Google gaat zelden over de nieuwste tips, trucs en modewoorden. Het gaat erom dat je je best doet om inhoud te maken waarnaar zoekers op zoek zijn, een goede gebruikerservaring te bieden en Google te bewijzen dat dit het beste resultaat is voor de zoekopdracht.
Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig die de website van mijn school kan bouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.