Hoewel de ideale lengte van een stuk inhoud van veel factoren afhangt, zijn er enkele
gegevens die erop wijzen dat bepaalde inhoudslengtes beter zijn in het bereiken van specifieke doelen.
Forbes zegt dat inhoud ten minste 300 woorden moet hebben om te voldoen aan de beste SEO (SEO betekent hoe goed je te vinden bent op het internet). Inhoud met minstens zoveel woorden heeft een grotere kans om de juiste SEO-zoekwoorden met de juiste dichtheid en frequentie op te nemen, waardoor het voor een zoekmachine gemakkelijker wordt om de inhoud correct te classificeren en te indexeren. Inhoud met minder woorden wordt mogelijk niet bij zoekmachines geregistreerd als relevant en nuttig voor de zoekwoorden die erin staan. Hopelijk schrijf je al inhoud die verder gaat dan 300 woorden, want zoals we in dit artikel zullen zien, krijgt langere inhoud de neiging om meer aandacht te krijgen.
Mogelijk schrijf je nieuwsartikelen op je schoolwebsite, om ervoor te zorgen dat jouw school bovenaan de zoekresultaten van Google komt. Een onderzoek dat 1 miljoen zoekresultaten van Google analyseerde, concludeerde dat de gemiddelde lengte (in totaal aantal woorden) voor sites die de voorpagina van de zoekresultaten van Google halen 1.890 woorden is. Let wel op! Dit gaat over alle woorden die op de pagina te zien zijn. Als je over de 2.000 woorden heen gaat, dan daal je weer in de zoekresultaten.
De titel en meta beschrijving telt ook mee.
Als je wilt dat je schoolbericht goed gevonden wordt op Google, dan moet je niet allen kijken naar de lengte van het bericht zelf. Je moet ook kijken naar de lengte van de titel en naar de lengte van de metabeschrijving.
De beste lengte voor de titel is 60 karakters. Daaronder vallen ook punten, komma's en spaties. Voor de beste vindbaarheid van je metabeschrijving kun je het beste 160 karakters aanhouden. Misschien vraag je jezelf af wat een metabeschrijving is. Dat is de beschrijving die je ziet onder de titel in de Google zoekresultaten, zoals in de afbeelding hieronder.
Afbeelding: zoekresultaat in Google voor mijn website.
Als een van je doelen is om de berichten van je school op sociale media te laten delen, dan moet je artikelen gaan schrijven van 3.000 tot 10.000 woorden. Onderzoek heeft uitgewezen dat content van deze lengte meer gedeeld wordt dan content tussen de 0 en 3.000 woorden. Aangezien dit advies in tegenspraak de vorige paragraaf, moet je natuurlijk je strategie afwegen en kijken waar je de meeste leerlingen bij kunt bereiken.
Het gedrag van lezers in het algemeen, maar leerlingen in het bijzonder, is een gebied waar kortere inhoud nuttig kan zijn. Sommige gegevens suggereren dat 55 procent van de lezers een artikel 15 seconden of minder leest. Wanneer het artikel voor je school beknopt is, kunt je in die 15 seconden je boodschap beter overbrengen. Dit betekent niet altijd dat je belangrijke informatie in een korter bericht moet proppen als dat niet logisch is. Het betekent simpelweg dat de eerste 15 seconden aan inhoud van de hoogst mogelijke kwaliteit moeten zijn om leerlingen te overtuigen om te blijven lezen. Als je aan het einde van je lange inhoud een belangrijke boodschap wilt overbrengen, zorg er dan voor dat je inhoud sterk genoeg is om ervoor te zorgen dat je leerlingen je bericht blijven lezen.
Verschillende soorten inhoud zijn het meest geschikt voor nieuwe leerlingen of ouders in de aanmeldingsfase voor een school. Ouders die op een whitepaper klikken, verwacht diepgang en autoriteit, en een langere inhoud is dan geschikter. Een leerling die op een blogpost klikt, is mogelijk meer geïnteresseerd in een korter bericht die iets vertelt over je school of over een onderwerp dat ze interesseert.
Hoe vind je uiteindelijk de juiste inhoudslengte voor jouw school? De bovenstaande punten zouden je een startpunt moeten geven voor het bepalen van het aantal woorden. Vergeet echter niet te experimenteren en te kijken wat de meeste ouders en leerlingen aantrekt voor jouw school. Probeer inhoud van verschillende lengtes en houd het bezoeken van een bericht of het aantal keren dat het bericht gedeeld is bij. Een goede inhoud is zowel een kunst als een wetenschap, dus zorg ervoor dat je een solide strategie hebt voor het maken en evalueren van je inhoud.
De meeste schoolleiders weten niet hoe ze hun school moeten promoten, daarom maak ik effectieve websites en sociale media, waardoor scholen meer leerlingen krijgen.
Ik wil je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt. Daarbij gaan we kijken of ik de meest geschikte persoon ben om je te helpen. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden.
Vind je dit interessant? Maak dan een gratis afspraak.