Als school wil je ook digitaal jezelf goed kunnen verkopen aan potentiële nieuwe
leerlingen. Het belang hiervan is steeds groter geworden, omdat de fysieke open dagen steeds vaker niet door
kunnen gaan.
Een goede manier is om de website van je school op orde te krijgen. Het is nu het
juiste moment om te investeren in het laten maken van een goede nieuwe schoolwebsite.
Leerlingen willen zo snel mogelijk zien wat jouw school uniek maakt en willen weten waarom ze zichzelf bij jouw scholen moeten aanmelden. Helaas zitten de meeste leerlingen tussen de 5 en 15 seconden op een schoolwebsite. Het is daarom belangrijk dat ze direct zien wat jouw school uniek maakt.
Bedenk dus welke middelen jouw school heeft, wat andere scholen in jouw regio niet hebben. Mocht je niets onderscheidends hebben, dan kun je nog steeds kijken welke middelen jouw school heeft en kun je jezelf daarmee etaleren. De andere scholen in jouw regio doen dit namelijk niet.
Laten we als voorbeeld VR-brillen nemen. Stel jouw school heeft er een aantal liggen en gebruikt deze in de les. Je kunt op basis hiervan zeggen dat je veel technische mogelijkheden in school hebt en dat je dat belangrijk vind in het onderwijs. Laat zien hoe je de VR-brillen gebruikt in de les, zodat leerlingen een beeld kunnen vormen van het gebruik ervan.
De concurrende scholen zullen waarschijnlijk niet zoveel aandacht richten op VR-brillen (ook al hebben ze die misschien wel in hun school). Maar omdat jij het op een voetstuk plaatst, laat jij zien dat je goed hebt nagedacht over de inzet ervan.
Zodra je hebt bepaalt wat jouw school uniek maakt, laat dan de schoolwebsite werken om dit over te brengen. Dat betekent dat de website één stijl moet hebben die het unieke karakter van je school versterkt.
In het voorbeeld van de VR-bril, komt een sterk technisch karakter naar voren. Dat betekent dat de gehele website een technisch karakter moet krijgen. Veel scholen zijn bang om dit te doen, omdat ze bang zijn hiermee bijvoorbeeld creatieve leerlingen te verliezen. Gelukkig hoeft het technische karakter het creatieve karakter niet uit te sluiten.
Afbeelding: schilderen met een VR-bril
Kies bijvoorbeeld voor een foto, waarin een leerling met een VR-bril schilderd. Het laat zien dat je zowel technisch als creatief bent.
Afbeelding: werken met roze op je schoolwebsite
Het kiezen van de juiste kleuren is ook belangrijk. Kies bijvoorbeeld roze om ook de meisjes, meer te betrekken bij de website van je school.
Zoals ik al eerder heb geschreven, zitten leerlingen maar kort op een schoolwebsite. Een opvallende interactie kan ervoor zorgen dat leerlingen langer op een website blijven en tegelijkertijd het gevoel van de school ondersteund.
In het concept dat ik heb gemaakt (te zien via deze link), zie je hoe bewegende lijnen een technisch en creatief gevoel geeft aan de schoolwebsite. Daarnaast is er een interactief element aan toegevoegd. Doordat te bewegen met de muis, zullen de lijnen van je muis weggaan. Wat zorgt voor meer interactie met je schoolwebsite.
De interactiviteit zorgt er voor dat leerlingen langer hun aandacht op de website blijven vestigen, waardoor de kans groter wordt dat ze langer op de schoolwebsite blijven. Dit zal uiteindelijk ervoor zorgen dat meer potentiële leerlingen zich zullen aanmelden voor de school.
Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig die de website van mijn school kan bouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.