Hoe krijg je de juiste leerlingen naar je schoolsite?

Gemaakt
16 oktober 2021
Laatste update
30 mei 2022
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Website
Samenvatting
Als websitemaker heb ik dagelijks te maken met één van de grootste uitdagingen voor scholen; het aantrekken van de juiste leerlingen naar schoolwebsites. Er is een algemene misvatting onder websitebouwers, dat al het verkeer dat naar de website van je school komt, goed verkeer is. Maar helaas is dat niet het geval.
websitebouwer website bouwen maken scholen school schoolsite Robbert van Empel Haarlem Nederland

Hoe kun je statistieken gebruiken om meer leerlingen te krijgen op de website van je school?

Als er veel mensen de website van je school komen, dan lijkt het er vaak op dat je schoolwebsite succesvol is, maar het is belangrijker om te kijken naar de aanvullende statistieken. De kwaliteit van de bezoekers op je website is belangrijker dan de kwantiteit.

Als je zeker weet dat de meerderheid van de mensen die jouw website bezoeken, leidt tot meer aanmeldingen voor jouw school, dan is dat fantastisch. Maar in de meeste gevallen zal het onderzoeken van de gegevens van jouw schoolsite onthullen dat het verkeer niet de gewenste resultaten oplevert.

Dus, wat is de truc om websitebezoekers te genereren die daadwerkelijk converteren?

Stap 1: Wat is jouw ideale conversiepad

Voordat je plannen of strategieën voor jouw schoolwebsite uitwerkt, is het belangrijk om eerst te begrijpen hoe je wilt dat leerlingen met jouw site omgaan.

Als je de juiste methode volgt, is het doel van jouw schoolsite om waarde te bieden aan leerlingen en ouders die jouw website bezoeken. Nog idealer zou het zijn als potentiële leerlingen zich gaan aanmelden voor de school.

Zo kan dat pad eruit zien:

  • Een leerling heeft een probleem

  • Ze zoeken online naar antwoorden

  • Jouw website verschijnt in de zoekresultaten

  • Ze klikken op de link naar de blog die je over dat onderwerp hebt geschreven en lezen het door

  • Ze klikken op de CTA (een actieknop) onderaan het artikel die leidt tot een aanmelding voor een open dag via een aanmeldformulier

  • Ze worden een contactpersoon in jouw systeem en worden nu ingeschreven in een aanmeldproces

  • Ze worden jouw leerling

Stap 2: Ontwikkel jouw gebruikerspersonages

Je gebruikerspesonages zullen je leidende licht zijn bij alles wat je doet. Gebruikerspersonages zijn een semi-fictieve weergave van jouw ideale leerling.

Om leerling naar de website van jouw school te krijgen en uiteindelijk zich uiteindelijk te laten aanmelden, moet je eerst begrijpen wie die leerlingen zijn en wat hun gewoonten en behoeften zijn. Jouw personages zullen jouw de bouw van jouw website helpen en zal ervoor zorgen dat je relevante en nauwkeurige inhoud creëert die echt waarde toevoegt voor leerlingen terwijl ze door de trechter gaan.

Wanneer je je personages maakt, zijn er een paar vragen die je jezelf moet stellen:

  • Wat is hun functie of titel?

  • Hoe definiëren ze succes?

  • Wat zijn hun grootste uitdagingen?

  • Welke kernboodschappen zullen hun bij blijven?

  • Wat zijn hun online kanalen en hun favoriete social media?

  • Hoe communiceren ze het liefst (whatsapp, tiktok, etc.)?

  • Met welke pijnpunten en uitdagingen worden zij geconfronteerd in hun dagelijks leven?

Stap 3: Ontwikkel een zoekwoordstrategie

Zodra je duidelijk gedefinieerde personages hebt, kun je beginnen te brainstormen over de inhoudsideeën en trefwoorden. Je hebt al geschetst wat de pijnpunten en uitdagingen voor leerlingen zijn, dus welke zinnen zouden ze in een zoekbalk typen om de oplossingen te vinden? Deze gaan deel uitmaken van jouw zoekwoordstrategie.

Als websitebouwer adviseer ik mijn klanten om zichzelf te richten op drie hoofdciteria bij het kiezen van zoekwoorden:

  • Wat is het maandelijkse zoekvolume van de woorden?

  • Wat is de competitie van de woorden?

  • Is het een lange of korte zoekopdracht? Lange zoekopdrachten, gaan over lange zinnen. Bijvoorbeeld: "Hoe kun je thuis een raket bouwen van een fles" is een lange zoekopdracht, in tegenstelling tot een korte zoekopdracht "raket bouwen".

Zodra je een lijst met zoekwoorden hebt samengesteld, kunt je beginnen met het in kaart brengen van jouw inhoudsstrategie. Wijs trefwoorden toe aan jouw blogberichten, inhoud, campagnes, webpagina's, enz.

Stap 4: Begin met bloggen

Nu je weet op wie je jezelf richt en welke zoekwoorden je gaat gebruiken zodat ze jouw school kunnen vinden, is het tijd om jouw strategie te implementeren en inhoud te ontwikkelen. Bloggen is een geweldige manier om gekwalificeerd verkeer naar jouw schoolwebsite te leiden.

Hier zijn enkele statistieken om het te bewijzen:

  • Scholen die blogs hebben, krijgen 67% meer leads (kans op aanmeldingen) dan degenen die dat niet hebben.

  • Scholen die bloggen prioriteit geven, hebben 13 keer meer kans om een ​​positieve ROI (Return of Investment) op hun inspanningen te behalen.

  • Blogs worden beoordeeld als de vijfde meest vertrouwde bron voor nauwkeurige online informatie.

  • Bloggen is een bewezen marketingstrategie die de resultaten stimuleert. Elke keer dat je een nieuwe blogpost schrijft, voegt je extra inhoud toe aan jouw schoolsite en wordt er nog een pagina geïndexeerd door zoekmachines.

Google bepaalt de relevantie van de website op basis van wanneer een website voor het laatst is bijgewerkt. Bovendien biedt elke blogpost een andere mogelijkheid om gevonden te worden in de zoekresultaten. En aangezien jouw zoekwoorden zijn afgestemd op jouw personages, moet het verkeer dat je aantrekt de leerlingen zijn die je zoekt. Maar het zal niet meteen gebeuren. Consistentie is de sleutel als het gaat om bloggen.

Je zult willen beslissen hoe vaak je jezelf kunt verbinden aan bloggen en je zou een schema kunnen bijhouden. Bloggen zal geen onmiddellijke resultaten opleveren, het kost tijd om jouw inhoud te rangschikken. Maar zodra dit is gebeurd, dan zul je zien dat het de moeite waard is.

Stap 5: Word actief op sociale media

Het promoten van jouw inhoud op sociale media is een andere geweldige manier om leerlingen (en hun ouders) naar de website van jouw school te leiden. Social media is een plek waar delen wordt aangemoedigd. Door middel van social media promotie kan jouw content een groter bereik krijgen.

Maar ik weet ook dat het voor iemand die net begint met sociale media, een overweldigende en ontmoedigende taak kan zijn. Als je momenteel niet actief bent op sociale media, raad ik je aan om jezelf eerst vragen te stellen als:

  • Waar brengen jouw potentiële leerlingen hun tijd door?

  • Op welke platforms zijn ze het meest actief?

  • Waar delen en betrekken ze het vaakst inhoud met hun netwerken?

  • Waar ik is het grootste publiek voor jouw school?

Door jezelf deze vragen te stellen, kun je een idee krijgen op welke kanalen jouw leerlingen daadwerkelijk actief zijn. Je wilt niet veel tijd op Twitter doorbrengen als geen leerlingen op Twitter zitten. Je zult daar geen betrokkenheid of ROI van zien.

Als je eenmaal weet waar je je focus op het gebied van kanaal wilt leggen, ontwikkel dan een redactionele kalender voor sociale media om je te helpen je aan een schema te houden. Er zijn een heleboel tools die je kunnen helpen je posts op sociale media van tevoren in te plannen, maar je zult nog steeds elke dag tijd moeten besteden het plaatsen van reacties op reacties van leerlingen.

Veel scholen richten zich te veel op het plaatsen en promoten van hun eigen school wanneer ze voor het eerst actief zijn op sociale media. Hoewel het belangrijk is om jezelf te promoten, is sociale media de plek om te communiceren met leerlingen en de inhoud van anderen te delen. Je kunt de blogposts van je school delen met toegevoegde gedachten en vragen stellen om leerlingen te betrekken. Je kunt ook schoolnieuws delen met jouw volgers en reageren op de berichten van anderen.

Als je contact kunt maken met leerlingen op sociale media, kun je de aanmeldprocedure daar ook starten, ipv ze eerst naar de website te leiden.

Stap 6: Betaalde advertenties

Wanneer je inhoud maakt waarvan je weet dat deze jouw leerlingen goed van pas zal komen, is organisch verkeer een geweldige manier om leads te genereren. Maar organisch ranken voor die supercompetitieve zoekwoorden kan tijd kosten.

Betaalde advertenties kunnen je helpen jouw inhoud te versterken, waardoor je meer grip krijgt op de zoekresultaten. Dit kan in de vorm van betaalde zoekacties of betaalde sociale-media-campagnes.

Jouw betaalde advertentie-inspanningen moeten doelgericht en meetbaar zijn. Zorg ervoor dat je op zoek bent naar de juiste zoekwoorden voor jouw inhoud en jouw gebruikerspersonages.

Zoals ik al eerder zei, wil je jezelf zich concentreren op het binnenhalen van gekwalificeerd verkeer dat zal leiden tot een aanmelding, niet op verkeer dat naar jouw schoolwebsite komt en meteen vertrekt omdat ze niet de juiste keuze hebben gemaakt.

Laatste gedachten

Nu je leerlingen naar je website van je school hebt getrokken, is je werk nog niet gedaan. Een leerling één artikel laten bekijken leidt waarschijnlijk niet direct tot een aanmelding. Dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren, maar meestal zal er meer dan één geweldig artikel nodig zijn om een potentiële leerling om te zetten in een aanmelding voor je school.

Nadat je inhoud hebt gemaakt om leerlingen naar jouw schoolwebsite te trekken, moet je strategieën ontwikkelen leerlingen te leiden naar een CTA. Je kunt ze bijvoorbeeld de mogelijkheid geven om zich aan te melden voor een proefles op school of om zichzelf aan te melden voor de open dag.

Een ander belangrijk onderdeel van het proces is ervoor te zorgen dat je de bestaande inhoud op jouw website vernieuwd en blijft updaten. Dit is goed voor zowel Google als de ervaring van jouw leerlingen.

Al deze dingen zullen je helpen een relatie met potentiële leerlingen op te bouwen totdat ze klaar zijn om zichzelf aan te melden voor jouw school.

Wil je met me van gedachten wisselen?

Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig die de website van mijn school kan bouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.