Guerillamarketing is een reeks marketingacties die worden gebruikt om een
marketingcampagne te lanceren tegen een fractie van de prijs die het normaal gesproken zou kosten. De impact
van deze vorm van marketing is groter, ongeacht het lage budget dat een school heeft.
Of je nu een sticker of een papiertje gebruikt om de boodschap van je school door te geven, het komt allemaal neer op hoeveel leerlingen je verbaast. Hoe onconventioneler, hoe verbluffender het zal zijn in de ogen van leerlingen en hun ouders.
Guerillamarketing kan een effectieve marketingtechniek zijn om indruk te maken op leerlingen. Een goed uitgevoerde campagne zal niet alleen een blijvende impact hebben op de mensen die het aan den lijve hebben meegemaakt, maar ook een indruk maken op de mensen die erover horen en het zien op sociale media.
De beste guerrillamarketingcampagnes trekken media-aandacht en inspireren leerlingen om foto's te delen op sociale media.
Deze herinnering in de geest van potentiële nieuwe leerlingen zal er hopelijk voor zorgen dat ze jouw school meer opmerken, jouw school verkiezen boven een concurrent.
Mond-tot-mondreclame is zeker belangrijk bij guerrillamarketingcampagnes, zowel persoonlijk als op sociale media. Als jouw campagne echt schokkend, uniek en innovatief is, des te sneller zal deze zich verspreiden. De berichtgeving kan op zichzelf toenemen en hopelijk snel verspreiden naar een groot publiek.
Guerillamarketingideeën hoeven niet op grote schaal te worden gedaan om toch een grote impact te hebben. Kijk bijvoorbeeld eens naar het eerste voorbeeld van Mr. Clean.
Een zebrapad in een drukke stad is technisch gezien een klein stukje onroerend goed, maar het creëert nog steeds een onvergetelijke ervaring voor alle mensen die die dag over dat zebrapad lopen.
Afbeelding: mr. clean guerrillamarketing.
Een van de zebrapadstrepen is schoongemaakt en is helderwit geworden in vergelijking met de resterende vieze strepen. Deze campagne van Mr. Clean is effectief in het duidelijk illustreren van de reinigingskracht van hun product.
Het is ook duidelijk merkbaar en valt op voor voetgangers. Het kan gemakkelijk worden gefotografeerd en gedeeld.
Deze slimme guerrillamarketingcampagne van Axe nam een gewoon nooduitgangbordje en maakte het leuk en spannend. Axe plaatste stickers van vrouwen die de man achtervolgden in de nooduitgangsborden op metro's en andere gemeenschappelijke ruimtes. Het stopt mensen op enkele van de meest vervelende en frustrerende delen van hun dag en trekt hun aandacht.
Afbeelding: Axe guerillamarketing.
Deze campagne is effectief omdat het het publiek iets geeft om interessant te vinden, te delen met hun vrienden en om overdag te lachen. Deze campagne stimuleert ook de boodschap van het merk over het gebruik van Axe-producten om lekker te ruiken en vrouwen aan te trekken.
Dit voorbeeld laat zien dat guerrillamarketing alle soorten producten kan promoten, inclusief nieuwe films. Om de aanstaande verfilming van Stephen King's clownthriller It te promoten, werden overal in grote steden rode ballonnen op stormriolen geplaatst.
Afbeelding: guerillamarketing van de film It.
De rode ballon veroorzaakte schrik en trok de aandacht, terwijl de met gespoten letters de voetgangers duidelijk maakten waar de actie voor was.
Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig om het merk voor mijn school op te bouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.