Een merk is niet alleen een herkenbare naam en logo waarmee je je onderscheidt in een
drukke markt.
Jouw schoolmerk gaat over hoe leerlingen en ouders jouw school zien. Als je erover
nadenkt, hebben mensen ook persoonlijke merken. We hebben allemaal een naam, een gezicht, een stijl, een
manier van communiceren en met deze eigenschappen maken we verschillende indrukken op verschillende
mensen.
Evenzo hebben scholen namen, lessen, logo's, kleuren, lettertypen, stemmen en
reputaties die bepalen wat ze zijn en die van invloed zijn op hoe ze worden waargenomen.
Je kunt geen merk voor je school bouwen zonder consistent te zijn en die consistentie
te behouden terwijl je jouw merk uitbreidt naar elk onderdeel van jouw school. Maar het begint allemaal met
het vaststellen hoe die consistentie eruit gaat zien en het gevoel dat je wilt dat het oproept.
Voordat je beslissingen over jouw schoolmerk gaat nemen, moet je de huidige markt begrijpen, d.w.z. wie jouw potentiële leerlingen en huidige concurrenten zijn.
Er zijn veel manieren om dit te doen:
Google jouw school of lessen en analyseer de directe en indirecte concurrenten die naar voren komen.
Praat met leerlingen en ouders die deel uitmaken van jouw doelgroep en vraag hen welke andere scholen hen aanspreken.
Kijk naar de relevante social media-accounts of pagina's die je doelgroep volgt en waarvoor ze ontvankelijk zijn.
Ga online of offline bij andere scholen kijken en krijg een idee van hoe jouw leerlingen en hun ouders de scholen bekijken.
Wie behoort tot je laag-hangend-fruit? Welke leerlingen kun je makkelijk aan je school verbinden?
Wie zijn jouw belangrijkste concurrenten? Wie zijn er bekend in jouw omgeving?
Waarover praten jouw leerlingen (en hun ouders)? Wat zijn hun interesses en welke taal gebruiken ze daarbij?
Het is belangrijk om op deze punten grip te hebben voordat je verder gaat. Het zal je vertellen waar je merk zich op moet focussen en hoe het zich kan onderscheiden van concurrerende scholen.
Je merk kan niet alles voor iedereen zijn, zeker niet in het begin. Het is belangrijk om je focus te vinden en het vervolgens toe te passen op alles binnen en buiten je school.
Hier zijn enkele vragen en merkoefeningen om je aan het denken te zetten over de focus en toon van jouw schoolmerk.
Een positioneringsverklaring is een of twee regels die jouw claim op de schoolmarkt zet. Dit is niet per se iets dat je op jouw schoolwebsite of visitekaartje plaatst. Het is alleen bedoeld om je te helpen de juiste vragen over jouw merk te beantwoorden en helpt bij het maken van de slogan van jouw merk.
Je positioneringsverklaring zou er ongeveer zo moeten uitzien:
We bieden [LESSEN] aan voor [DOELGROEP] om [WAARDE].
In tegenstelling tot [ALTERNATIEF] hebben wij [BELANGRIJKSTE ONDERSCHEIDINGSFACTOR].
Een voorbeeld: we bieden talentlessen aan voor leerlingen op het VWO om een voorsprong te hebben bij het vervolgonderwijs. In tegenstelling tot andere scholen in de omgeving hebben wij geen verplicht rooster, waardoor leerlingen voorrang krijgen voor hun talentlessen.
Een manier om naar merkopbouw te kijken, is door je je merk als persoon voor te stellen. Hoe zou hij of zij zijn? Tot wat voor soort persoonlijkheid zouden jouw leerlingen (en hun ouders) zich aangetrokken voelen?
Dit zal je helpen om je stem op sociale media en de toon van al je creatieve, zowel visueel als geschreven, te informeren.
Een leuke en nuttige merkoefening is het pitchen van drie tot vijf bijvoeglijke
naamwoorden die het type merk beschrijven dat zou kunnen resoneren met jouw leerlingen. Ik heb deze lijst met
eigenschappen samengesteld om je op weg te helpen.
Simpel
Mooi
Grappig
Verantwoordelijk
Artistiek
Sterk
Serieus
Professioneel
Rijk
Geraffineerd
Extravagant
Vooruitstrevend
Rebels
Handig
Uitgaand
Zelfverzekerd
Snel
Eerlijk
Actief
Expert
Effectief
Discreet
Creatief
Exclusief
Jong
Ervaren
Door over jouw schoolmerk te denken als een metafoor, of het te personifiëren, kunt je de individuele kwaliteiten identificeren die je wilt dat het heeft.
Dit kan een voertuig zijn, een dier, een beroemdheid, een sportteam, wat dan ook. Zolang het maar een prominente reputatie in je hoofd heeft die het soort sfeer oproept dat je merk wilt uitstralen.
Als ik bijvoorbeeld een merk wil creëren dat zich richt op VMBO-leerlingen, zou ik ervoor kunnen kiezen om de wasbeer als uitgangspunt te gebruiken: het zijn slordige overlevenden die er alles aan zullen doen om te gedijen.
Als je merk een dier was, welk dier zou het dan zijn en waarom is het als dat dier voor jou?
Een pakkende slogan is een leuke toevoeging aan de naam van je school. Een slogan is bij voorkeur iets korts en beschrijvends dat je bijvoorbeeld kunt gebruiken in de beschrijving van je sociale media of op je website.
Houd er rekening mee dat je jouw slogan altijd kunt wijzigen als je een nieuwe invalshoeken voor marketing vindt (Pepsi heeft bijvoorbeeld de afgelopen decennia meer dan 30 slogans doorgenomen). Deze wijziging kan bijvoorbeeld niet zo makkelijk als het wijzigen van de naam van je school.
Een goede slogan is kort, pakkend en maakt een sterke indruk.
Je moet ook nadenken over hoe je je merk visueel sterker maakt. Dat doe je met de keuze voor je kleuren en lettertype. Dit komt vooral van pas als je een eigen website laat maken.
Kleuren bepalen niet alleen het uiterlijk van jouw schoolmerk, ze brengen ook het gevoel over dat je wilt communiceren en helpen je om het consistent te maken in alles wat je doet. Je wilt kleuren kiezen die je onderscheiden van directe concurrenten om verwarring bij de leerlingen te voorkomen.
Kleurpsychologie is geen exacte wetenschap, maar het helpt wel om de keuzes die je maakt, vooral als het gaat om de kleur die je kiest voor je logo.
Het is belangrijk om te bedenken hoe leesbaar witte en zwarte tekst over je kleurenpalet zal zijn en hoe gekleurde tekst eruit kan zien op witte en zwarte achtergronden. Probeer een tool als Coolors te gebruiken om te brainstormen over kleuren die samenwerken.
Op dit punt is het ook goed om te kijken naar lettertypen die je mogelijk op jouw website wilt gebruiken.
Kies maximaal twee lettertypen om te voorkomen dat leerlingen verward raken: gebruik 1 lettertype voor de koppen en 1 voor hoofdtekst (dit is exclusief het lettertype dat je in jouw logo gebruikt).
Je kunt Font Pair gebruiken om te bladeren door een brede selectie van lettertypen die goed bij elkaar passen.
Gebruik voor inspiratie Stylify.me om te zien wat andere websites doen met betrekking tot kleur en lettertypen.
Het bouwen van een merk stopt niet bij het maken van een logo of slogan, of zelfs bij de lancering van je schoolmerk. Jouw merk moet bestaan en consistent blijven, bij de communicatie met leerlingen, bij het thema van je website en het marketingmateriaal dat jouw school maakt.
Je moet het merk van je school blijven vormgeven en ontwikkelen naar mate je meer leerlingen en ouders eraan blootstelt. Je leert namelijk door de tijd heen steeds beter hoe leerlingen en ouders denken en praten over je schoolmerk.
Het is belangrijk om te beseffen dat je nooit 100% controle zult hebben over hoe leerlingen en ouders je merk waarnemen.
Je kunt leerlingen en hun ouders in de goede richting duwen, een geweldige eerste indruk maken en je reputatie beheren, maar je hebt geen controle over de individuele percepties die in de geest van elke persoon bestaan (bijvoorbeeld als ze een slechte ervaring hebben gehad met een docent).
Het enige dat je kunt doen, is elke keer het beste laten zien van je school, zodat leerlingen deze ervaring blijven onthouden.
Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig die de website van mijn school kan bouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.