Nu vraag je jezelf af, hoe effectief is onze schoolwebsite. Hoe weten we of onze
leerlingen daadwerkelijk de informatie bekijken, komen onze nieuwsupdates aan bij de ouders en hoe effectief
is onze website in het werven van nieuwe leerlingen?
De oplossing begint bij het meten van je website. Welke content presteert het beste
voor welk publiek. Kijk of kortere video's meer resultaten behalen dan lagere video's. En komt
erachter welke type berichten leiden tot een CTA (call to action, oftewel, dat leerlingen een actie
ondernemen).
Google Analytics is je beste vriend.
Het is een gratis tool die je vertelt wat er op je de website van je school gebeurd (inclusief waar je
jouwverkeer vandaan haalt, op welke pagina's ze binnenkomen, hoe ze door de site gaan en hoe lang ze
blijven). Het is gratis en eenvoudig te installeren.
De onderstaande schermafbeelding toont het gedeelte Acquisitie van de tool (in de
linkerkolom) - een geweldige plek om te zien welk medium of welke bron het meeste verkeer binnenhaalt, hoeveel
nieuwe lezers er zijn, de hoogste en laagste bouncepercentages en alle conversies.
Hoewel meer verkeer ongelooflijk belangrijk is, is de kwaliteit en betrokkenheid van dat verkeer nog belangrijker.
Als je bijvoorbeeld veel sociaal verkeer binnenhaalt, maar bezoekers snel terugkaatsen van jouw pagina en/of geen actie ondernemen, zijn ze niet zo gekwalificeerd als een medium dat minder verkeer genereert, maar leidt tot hogere conversiepercentages. Dit betekent niet dat één medium beter of slechter is (het kan zijn dat jouw ondertiteling op sociale media misleidend is, zodat mensen niet blijven als ze eenmaal zien waar jouw inhoud over gaat).
Zoek naar trends in prestaties en kijk of je redenen kunt vinden waarom sommige berichten of video's het goed doen en andere niet.
Het kan handig zijn om grote wijzigingen aan te brengen in de inhoud. Je kunt dan vervolgens bij Google Analytics zien of dit gevolgen heeft voor de prestaties van die pagina.
Je moet ook kijken naar het dashboard voor gedragsstromen (onder 'Gedrag' in de linkerkolom) om te zien hoe mensen zich via je site verplaatsen:
Let op grote stoppunten en kijk of je deze kunt oplossen. Als leerlingen door drie blogposts komen, maar zich vervolgens niet aanmelden voor de school of voor een les, dan kan het zijn dat de artikelen niet relevant zijn. Het kan ook zijn dat je landingspagina niet geoptimaliseerd is, waardoor ze de actieknop niet kunnen vinden. Door dit soort inzichten kun je betere resultaten halen uit je schoolwebsite.
Het belangrijkste blijft. Blijf je content regelmatig meten, analyseren en aanpassen.
Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig die de website van mijn school kan bouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.