5 tips voor scholen om VR te gebruiken in hun promotie van de school

Gemaakt
28 januari 2022
Laatste update
28 januari 2022
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Virtual Reality
Samenvatting
Als het gaat om het inzetten van een nieuwe marketingstrategie voor jouw school, is het altijd cruciaal om te weten waarom je een nieuwe strategie gebruikt. Wat is het doel van deze nieuwe campagne? Welk verhaal wil je de leerlingen en hun ouders vertellen? Wil je de leerlingen bereiken of juist de ouders? Dit soort vragen vormen de basis voor de promotie van jouw school.
websitebouwer website bouwen maken scholen school schoolsite Robbert van Empel Haarlem Nederland

Hoe kun je VR gebruiken om je school te promoten

Wil je virtual reality (kortweg VR) gebruiken als nieuwe marketingstrategie voor jouw school? Beschouw VR dan niet als een onderdeel van de bestaande marketing, maar als een medium om op een geheel nieuwe manier met ouders en leerlingen in contact te komen. Kijkend naar enkele van de meest inspirerende toepassingen van virtual reality-marketing, is er een duidelijke focus op storytelling in bijna elke campagne.

Of het nu gaat om het vertellen van het verhaal van jouw school, het presenteren van een nieuw vak of promotie van een nieuwe schoolreis, er zijn veel manieren waarop virtual reality kan gebruiken als een medium voor het vertellen van verhalen om die doelen te bereiken.

Paragraaf titel 1

Zodra het algemene doel van de schoolcampagne is vastgesteld, moet de volgende focus van elke virtual reality-marketingstrategie op de interactieve ervaring zelf liggen.

Er zijn veel manieren waarop dit doel kan worden bereikt door naar enkele voorbeelden te kijken van bedrijven die hun eigen virtual reality-marketingervaringen implementeren. Het interactieve element kan de setting zijn waarin de virtual reality-ervaring wordt opgezet.

In The Top Shop VR Experience wordt de VR gebruikt als traffic booster bij pop-up shops en winkels en fungeert als een interactieve tentoonstelling waar de dragers van de headsets worden vervoerd naar een opname van een fashion week fashion show.

De VR-ervaring zelf is niet interactief in de zin dat men geen controllers nodig heeft, maar het is interactief in de zin dat de ervaring dient als een activiteit voor de hele winkel en die etalages om te observeren en binnen te komen en zichzelf uit te proberen.

Een voorbeeld van een fysiek interactief gebruik van virtual reality-marketing is de interactieve tentoonstelling van Merrel VR, waar gebruikers niet alleen via een headset in de virtuele wereld worden ondergedompeld, maar vervolgens de taak krijgen om door een cursus te navigeren om de tentoonstelling te voltooien.

Er zijn veel manieren om een interactief element aan virtual reality-marketing toe te voegen en het brede scala aan beschikbare ervaringen is misschien wel een van de sterke punten van het gebruik van VR als medium voor marketing, naast het volledig meeslepende karakter van virtual reality.

Houd het simpel

Het hebben van een interactief element van virtual reality-marketing is belangrijk, maar houd er ook rekening mee dat het interactieve element niet te hardhandig moet worden gedaan. Houd er rekening mee dat, de meeste leerlingen en vooral hun ouders, virtual reality nog niet diepgaand heeft ervaren en dat het hele aspect van virtual reality voor de mensen nieuw kan zijn.

Het creƫren van een virtual reality-ervaring die interactief, boeiend, maar niet overweldigend is voor leerlingen en ouders die nieuw zijn met VR, is de gulden middenweg voor de meest succesvolle virtual reality-marketingervaringen.

Houd ervaringen kort

Naast het eenvoudig en gebruiksvriendelijk houden van interactieve ervaringen, is een ander belangrijk aspect van succesvolle virtual reality-marketingervaringen de lengte. Afgezien van virtuele catalogi waar consumenten de inventaris van een merk via een headset kunnen verkennen, moeten virtual reality-ervaringen tot een kortere tijdspanne worden beperkt.

Dit geldt met name voor scholen die een interactieve VR-ervaring presenteren op een open dag. Het wordt aanbevolen om ervaringen tussen de 4-8 minuten te houden, vooral als leerlingen en ouders in de VR-ervaring moeten rondlopen.

Vergeet tekst en audio niet

Een factor die vaak over het hoofd wordt gezien bij het implementeren van virtual reality-marketing, zijn de elementaire audio- en visuele componenten die bij traditionele media horen, maar met de supermeeslepende kwaliteit van virtual reality worden deze aspecten vaak over het hoofd gezien. Rekening houdend met leerlingen en ouders die de interactie hebben met het materiaal, is het belangrijk om tekst en goede audio op te nemen waar dat nodig is, zodat ze zich gemakkelijk kunnen oriƫnteren in de virtual reality-ervaring en zich kunnen concentreren op de ervaring die voorhanden is. Het opnemen van tekst en audio zal helpen om de virtual reality gebruiksvriendelijker en universeler te maken voor leerlingen en ouders.

Wil je met me van gedachten wisselen?

Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig die me helpt bij de VR-promotie van mijn school." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.