In de basis zijn er twee verschillende digitale communicatiemiddelen. Je hebt
communicatiemiddelen van externe bedrijven, zoals sociale media. En je hebt communicatiemiddelen die van de
school zelf zijn, zoals de eigen website. Beide middelen dienen op verschillende manieren gebruikt te worden.
Scholen gebruiken beide versies van communicatiemiddelen op dezelfde manier. Er wordt nieuws, reclame, aankondigingen en ontwikkelingen gecommuniceerd. Daarnaast verwijzen beide vormen van communicatiemiddelen naar elkaar.: sociale mediaberichten verwijzen naar de schoolwebsite en de schoolwebsite verwijst naar de sociale media van de school.
Scholen hebben geen duidelijk digitaalcommunicatieplan, waardoor de leerling slecht
wordt bereikt.
Uiteraard is het goed om een duidelijk strategisch plan te maken, waar de hele school aan meewerkt. Ik snap dat dit voor sommige scholen lastig is, daarom heb ik hier een paar tips om je op weg te helpen.
Het lijkt logisch dat je iemand nodig hebt, die in staat is om de communicatie te onderhouden. Toch is het vaak zo dat iemand de verantwoordelijke persoon de communicatie, naast de reguliere taken moet doen. Geef deze persoon voldoende tijd en opleidingsmogelijkheden om de communicatie goed te kunnen onderhouden.
Elk communicatiemiddel heeft haar sterktes en zwaktes. Probeer alleen de sterke punten te gebruiken van het communicatiemiddel. In de basis komt het op het volgende neer. Gebruik de sociale media als reclame, om te verwijzen naar je schoolwebsite. Gebruik je schoolwebsite om leerlingen acties te laten ondernemen.
Sociale media
Kies per sociaal medium uit wat voor soort reclame je gaat maken. Je kunt bijvoorbeeld facebook gebruiken als nieuwsverzender (dit is meestal interessant voor de ouders) en je kunt een instagram-carrousel gebruiken als tips verzender, bijvoorbeeld: hoe moet je leren voor het eindexamen of hoe kun je het beste leren voor wiskunde (dit is meestal interessant voor leerlingen).
Schoolwebsite
De schoolwebsite moet vooral leiden tot een actie. Plaats hier dus geen reclame, nieuws of tips op. Maak het potentiƫle nieuwe leerlingen makkelijk om zichzelf aan te melden of laat leerlingen zichzelf inschrijven voor de examentraining.
Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig die de website van mijn school kan bouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.