Wat moet je doen met negatieve feedback over je school?

Gemaakt
5 augustus 2021
Laatste update
11 maart 2022
Auteur
Robbert van Empel
Onderwerp
Sociale media
Samenvatting
Negativiteit van mensen bestaat vaak uit onzekerheid over zichzelf. Deze uitspraak van Seth Godin past precies bij leerlingen, zegt websitebouwer Robbert van Empel. Leerlingen zitten bij uitstek in de leeftijdscategorie waarin ze onzeker zijn over zichzelf en het internet is de uitlaatklep, waar ze (meestal) anoniem hun negatieve berichten kunnen plaatsen over hun school.
websitebouwer website bouwen maken scholen school schoolsite Robbert van Empel Haarlem Nederland

Wat moet je met negatieve berichten van leerlingen op je website en je sociale media?

Aan negatieve feedback op internet heb je niks. Het is een manier van de leerling om te zeggen, deze content is niks voor mij.

Voorbeeld vegetarisch restaurant

Als een vegetarisch restaurant 1 ster krijgt van iemand die vlees eet, moet het restaurant dan biefstuk serveren? Het zegt niet iets over het restaurant, het zegt meer over de persoon die de review (beoordeling) achterlaat.

Voorbeeld barbecue restaurant

Je kunt niet alle mensen helpen. Een bbq restaurant, met twee vegetarische gerechten kan tegen een vegetariƫr beter zeggen dat ze hun eten beter bij een ander restaurant kunnen halen. Het restaurant hoeft niet 17 miljoen Nederlands te bedienen om succesvol te zijn, ze hebben er maar 2000 nodig om een succes te zijn.

Wat moet je dan doen met de negatieve feedback?

Leerlingen die negatieve feedback geven over je school, passen zoals je aan de voorbeelden hierboven kunt zien niet bij je school. Als je eerlijk bent, kun je leerlingen die je niet goed kunt helpen, beter verwijzen naar een andere plek. Je helpt ze daar beter mee. Als je alle leerlingen accepteert, dan help je ze niet goed. Je bent dan een gemiddelde school die de gemiddelde leerling helpt. En je zou als school beter moeten zijn dan gemiddeld.

Wil je met me van gedachten wisselen?

Als je tot hier bent gekomen, dan denk je waarschijnlijk: "Ik heb iemand nodig die de sociale mediavan mijn school kan opbouwen." Daarom wil ik je een aanbod doen. Ik ga gratis met je in gesprek om te kijken wat je precies nodig hebt en ik kijk of ik de meest geschikte persoon ben om dit te leveren. Ben ik het niet, dan help ik je graag om de juiste persoon te vinden. Vind je dit interessant? Stuur me dan een email of stuur me een bericht via LinkedIn.